Monday, 31 March 2014



1. Menyedari bahawa tidak semua hadith adalah sahih untuk disandarkan kepada baginda nabi salallahualaihiwassalam kerana ada hadith yang dhaif (lemah), ada yang maudhuk (palsu/dusta) dan ada yang sahih yang wajib diterima dan dipercayai.

2. Apabila menemui sesuatu hadith, kenal pasti apakah ianya hadith, kata-kata sahabat atau ucapan ulama dengan melihat padanya kata-kata seperti Nabi SAW bersabda (قال النبي ) , diriwayatkan dari nabi SAW (عن النبي), Aku melihat nabi SAW dll.

Sesuatu riwayat yang tidak ada hubungan dengan kata-kata, perbuatan atau sifat serta khabar dari nabi SAW ianya bukan hadith nabi sebaliknya ianya mungkin merupakan kata2 sahabat yg disebut sebagai hadith mauquf (الحديث الموقوف) jika diriwayatkan oleh sahabat nabi SAW. Manakala jika ianya diriwayatkan oleh para Tabien maka ianya disebut sebagai hadith maqtu' (الحديث المقطوع )

3. Setiap hadith nabi SAW telah dikumpulkan oleh para ulama' hadith dalam kitab-kitab mereka dan proses pembukuan hadith dan pengumpulannya telah pun tamat. Oleh itu setiap orang yg mendakwa sesuatu perkataan/cerita/kisah itu sebagai hadith maka
ianya mesti dikeluarkan oleh ulama' hadith dari kitab-kitab hadith mereka.

Contoh : Dikeluarkan oleh Imam Al-Bukhari di dalam Sahih Al-Bukhari, Imam Muslim di dalam Sahih Muslim, Imam Abu Daud dalam sunan Abu Daud, Imam Tirmidzi dalam Sunan Tirmidzi.

Hadith yg tidak dapat dikesan dari mana2 kitab hadith atau tidak dikeluarkan oleh ulama' hadith yg diiktiraf maka ianya disebut sebagai 'tiada asal' (لا أصل له) Kata Imam Ibn Taimiyyah ra, maksudnya hadith itu tiada isnad (tiada rantaian perawi yg membuktikan ianya berasal dr nabi)

4. Hadith yang diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim dalam kitab Jami' sahih mereka ialah hadith yang sahih dan wajib diterima kerana ianya sudah disepakati kesahihannya.

Manakala hadith yang diriwayatkan oleh Imam2 yang lain seperti Abu Daud, Tirmidzi, Nasa'ie, Ibn Majah, Imam Ahmad di dalam Al-Musnad, Hakim dalam Kitab Al-Mustadrak dll secara umumnya boleh diterima oleh orang awam dengan 'kesedaran' bahawa bukan semua di dalamnya ialah hadith yg sahih. Oleh itu apabila ada ulama' hadith yang mengatakan ianya dhaif, palsu, lemah atau bermasalah maka hendaklah dirujuk kepada org alim.

Imam al-Bukhari ada mengarang kitab Adab Al-Mufrad, hadith di dalam kitab ini tidak sama taraf dengan hadith dalam kitabnya Jami' As-sahih kerana dalam kitab Adab Al-Mufrad ada hadith yg lemah.

5. Berhati-hati dengan penyamaran hadith oleh ajaran sesat seperti Syiah yang suka menipu dengan menyebarkan hadith palsu tetapi mengabuinya dengan mengatakan ianya diriwayatkan oleh al-Bukhari, Muslim atau ulama' hadith yg lain. Jika disemak hadith itu tidak wujud. Jadi kena berhati-hati dan ingatlah sesungguhnya hadith nabi SAW ialah agama kita !


Oleh Ustaz Imran Ahmad

0 comments:

Post a Comment