# Kita bimbang banyak berbuat baik namun tidak dikira di sisi Allah pada hari akhirat di saat-saat kita benar-benar memerlukan pahala kerana dalam hati kita ada syirik dan keburukan niat lalu terhapus semua pahala.
Allah SWT berfirman;
وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ
"Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepada engkau -wahai Muhammad - dan kepada (nabi-nabi) yang sebelum engkau: "Jika kamu berbuat syirik (kepada Allah), nescaya akan gugur atau terhapuslah amalan kamu dan tentulah kamu termasuk orang-orang yang merugi." [Az-Zumar: 65]
# Kita juga bimbang begitu banyak dakwah, kebenaran yang kita sampaikan ke seluruh pelusuk alam namun ianya tidak menyebabkan kita masuk ke syurga Allah kerana di dalam hati kita ada perasaan sombong dan angkuh serta besar diri dengan menganggap sudah banyak berjasa kepada agama.
Dari Abdullah bin Mas'ud RA bahawa Nabi Salallahualaihiwassalam bersabda;
لا يدخل الجنة من كان في قلبه مثقال ذرة من كبر
'Tidak akan masuk syurga orang yang di dalam hatinya terdapat walau sebesar zarah daripada perasaan besar diri.' [Riwayat Muslim]
'Tidak akan masuk syurga orang yang di dalam hatinya terdapat walau sebesar zarah daripada perasaan besar diri.' [Riwayat Muslim]
# Kita bimbang, begitu banyak orang yang melakukan maksiat, dosa dan kesilapan diampunkan oleh Allah pada hari akhirat namun kita pula terhalang dari mendapat pengampunan daripada-Nya kerana bid'ah dan kesesatan yang kita mulakan sehingga diikuti oleh orang lain.
Diriwayatkan daripada Anas bin Malik RA bahawa Rasulullah salallahualaihiwassalam bersabda;
إن الله حجب التوبة عن كل صاحب بدعة حتى يدع بدعته
'Sesungguhnya Allah menahan taubat setiap ahli bid'ah sehinggalah dia meninggalkan bid'ahnya.' [Riwayat al-Tabarani dan Al-Baihaqi, sebahagian ulama' mensahihkannya dan terdapat riwayat yang lain dari jalan Ibn Abbas RA yang dikeluarkan oleh Ibn Majah namun ianya didhaifkan oleh Syeikh Al-Albani]
'Sesungguhnya Allah menahan taubat setiap ahli bid'ah sehinggalah dia meninggalkan bid'ahnya.' [Riwayat al-Tabarani dan Al-Baihaqi, sebahagian ulama' mensahihkannya dan terdapat riwayat yang lain dari jalan Ibn Abbas RA yang dikeluarkan oleh Ibn Majah namun ianya didhaifkan oleh Syeikh Al-Albani]
Namun menjadi ucapan salaf, bahawa ahli bid'ah terhalang taubatnya sehinggalah dia meninggalkan bid'ahnya. Antaranya ucapan Imam Sufyan al-Thauri rahimahullah yang diriwayatkan menyebut;
البدعة أحب إلى إبليس من المعصية؛ لأن المعصية يتاب منها والبدعة لا يتاب منها
'Bid'ah itu adalah lebih disukai oleh Iblis daripada maksiat, kerana maksiat itu orang yang melakukannya akan bertaubat sedang pelaku bid'ah tidak akan bertaubat (kerana menyangka dia benar).' [al-Bada'i`al-Fawa'id, Ibn al-Qayyim]
البدعة أحب إلى إبليس من المعصية؛ لأن المعصية يتاب منها والبدعة لا يتاب منها
'Bid'ah itu adalah lebih disukai oleh Iblis daripada maksiat, kerana maksiat itu orang yang melakukannya akan bertaubat sedang pelaku bid'ah tidak akan bertaubat (kerana menyangka dia benar).' [al-Bada'i`al-Fawa'id, Ibn al-Qayyim]
Semoga kita diselamatkan oleh Allah dari apa yang kita bimbangkan !
الَلَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ أَنْ أُشْرِكَ بِكَ وَأَنَا أَعْلَمُ، وَأَسْتَغْفِرُكَ لِمَا لَا أَعْلَمُ
Ustaz Emran Ahmad
0 comments:
Post a Comment